język: PolskiEnglish

SAMOCHODY TERENOWE NA ZIEMIACH POLSKICH

WydawnictwoWydawnictwo ZP Grupa

AutorJan Tarczyński, Tomasz Szczerbicki

ISBN9788363829292

Liczba stron277

Oprawamiękka

Format300 x 210mm

Rok wydania2013

Językpolski


Cena : 65,00 zł61,32 zł
Ilość :
opis
produktu
spis
treści
produkty
pokrewne
zakupione
razem
zapytaj
o produkt
opinie
o produkcie

SAMOCHODY TERENOWE NA ZIEMIACH POLSKICH
Bogato ilustrowana książka opisująca historyczne modele wojskowych pojazdów terenowych i nie tylko.

Samochód terenowy nie zawsze był kojarzony z tym, co mamy do czynienia dzisiaj. Na początku XX w. a dokładniej w 1918, ponieważ od tych trudnych chwil rozpoczyna się nasza książka, pojazdem terenowym nazywano głównie gąsienicowe i półgąsienicowe oraz pojazdy kołowe, dwu i wieloosiowe z napędem na koła tylne, lecz wyposażone w atrybuty dzisiejszego wozu terenowego: reduktor, blokadę mechanizmu różnicowego, specjalne ogumienie i wyciągarkę linową, często w wersji uproszczonej w postaci tzw. samowyciągaczy, czyli bębnów osadzonych na tarczach kół tylnych, z linami umożliwiającymi wyjazd z ciężkiego terenu. Godzi się też przypomnieć, że w początkowym okresie istnienia Państwa Polskiego, a szczególnie w czasie walk o granice w latach 1918–1921, panowało odczucie, że nie specjalna konstrukcja, ale mocna budowa pojazdu, duży prześwit i „ogólne” zdolności do pokonywania złych dróg powodują przydatność określonego modelu do jazdy terenowej. Trzeba tu dodać, że wobec fatalnego stanu dróg, a często ich braku i złego zaopatrzenia w paliwo, podstawowym środkiem wojskowego transportu w owym okresie była lekka ciężarówka lub o mocnej konstrukcji samochód osobowy wyposażone w liny, łopaty, podkłady pod koła oraz zapas paliwa i smarów.
 
W dzisiejszym pojęciu samochód terenowy, to pojazd kołowy przystosowany do jazdy po drogach mniej korzystnych do użytkowania dla przeciętnego auta. Wyposażane są w reduktory przełożeń skrzyni biegów, blokowane mechanizmy różnicowe mostów napędowych, ogumienie o terenowym bieżniku, często wyciągarkę linową i wodoszczelną instalację elektryczną, a niekiedy system centralnego pompowania kół, umożliwiający zmianę ciśnienia w ogumieniu w czasie jazdy. Tymczasem książka daje nam możliwość do porównania wyglądu, działania, przeznaczenia, a także innych parametrów pojazdów terenowych z czasów dzisiejszych oraz sprzed prawie 100 lat.

spis treści:
Od Autorów
Rozdział I - W II Rzeczypospolitej
 1918-1939
Pojazdy Wojska Poslkiego w pierwszym okresie niepodległości
1918-1921. Nieliczne samochody terenowe domeną wojska
W czasie pokoju - do 1930 roku. Pojazdy importowane
Początki wytwórczości krajowej. Terenowe prototypy
Koncepcja samochodu terenowego - usprawniony wóz osobowy 4x2
Drugie dziesięciolecie niepodległości
Pojazdy krajowe podstawoą motoryzacji armii i państwa
Polski Fiat ,,łazik" najpopularniejszym samochodem terenowym Wojska Polskiego
Cywilne pojazdy terenowe
Samochodowe zawody terenowe
Ford T
Citroën-Kegresse C6 P14, C4 P17, C6 P19
Polski Fiat 508 III ,,łazik"
Polski Fiat 518 ,,łazik"
Polski Fiat 508/518 PZInż. 302
Krupp L2H43
Polski Fiat 618 (6x4)
PZInż. 222
PZInż. 303
PZInż. 627 (projekt)
PZInż. 1,2 t (projekt)
Chevrolet ,,łazik"
Laffly
Samochody terenowe testowane w Polsce
Samochód myśliwski dla Prezydenta Rzeczypospolitej
Terenowy Mercedes G5

Rozdział II - W wojennej służbie Rzeczpospolitej 1939-1945
Kampania Wrześniowa
,,Lend-Lease"
Samochody terenowe w Polskich Siłach Zbrojnych
Samochody terenowe w oddziałach Armii Krajowej
Powstanie Warszawskie 1944 roku

Rozdział III - W początkach komunistycznej władzy 1945-1956
W Ludowym Wojsku Polskim
Po bitwie...
Terenówki z UNRRA
Terenówki w instytucjach cywilnych i w rękach prywatnych
Prasa motoryzacyjna o samochodach terenowych
,,Gospodarka" samochodami terenowymi

Rozdział IV - W rozkwicie Polski Ludowej 1957-1979
GAZ 69 na polskich drogach
Historia jednego Willysa
Rajdy i wyścigi samochodów terenowych
Polski Fiat 126p LPT (prototyp)
Tarpan 4x4 (prototyp)
Polski Fiat 125p 4x4 (prototyp)
Łada Niva

Rozdział V - Przed politycznym przełomem 1980-1989
PW-1 (prototyp)
Nysa 25 (prototyp)
PW-2 (prototyp)
Tarpan Honker
Polonez pick-up 4x4 (prototyp)
BR 83, BR 85 (prototypy
Pojazdy z importu
Wojenne terenówki
Rajdy i wyścigi

Rozdział VI - W suwerennej Rzeczypospolitej 1990-2008
FSO Polonez Analog (prototyp)
Honker
Daewoo w Polsce
ARO w Polsce
Turystyka terenowa
Rajdy i wyścigi
Tuning samochodów terenowych
Zabytkowe samochody terenowe
Terenówki w Wojsku Polskim na przykładzie 2007 i 2009 roku
Terenówka jako auto reprezentacyjne
Sprzedaż nowych terenówek dziś
Imię i nazwisko:
E-mail:
Telefon:
Twoje pytanie:
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator
Dodaj Komentarz
Ocena: 1 10
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator