[zamknij] |
Chcesz otrzymywać informacje o nowościach
w naszym sklepie? Wpisz swój adres e-mail!
Tylko subskrybenci otrzymują wysokie rabaty
na zakupy w naszym sklepie.
Nie czekaj, zapisz się już dziś !
WydawnictwoInstalator Polski
AutorWaldemar Kierylak
ISBNPS 2003-02
Liczba stron50
Oprawakoperta cd
FormatCD-ROM
Rok wydania2003
Językpolski
PORADNIK SERWISOWY
DIAGNOZOWANIE UKŁADÓW STEROWANIA SILNIKAMI W SAMOCHODACH DAEWOO FSO LANOS - CZĘŚĆ 2
NR 02/2003
Druga część Poradnika Serwisowego poświęcona jest procedurom postępowania w przypadku wykrycia przez moduł ECM usterek, spełniają warunek zapamiętania, czyli zaświecenia się kontrolki pracy silnika. Odczytanie kodu usterki może odbyć się za pomocą przyrządów diagnostycznych Scanner 11 lub Scan 100 lub zidentyfikowanie przez zmostkowanie w gnieździe diagnostycznym ALDL pinów A z B, a następnie odczytanie kodu błyskowego przekazanego przez kontrolkę pracy silnika.
W tablicy zestawiono wszystkie kody usterek, z którymi możemy spotkać się w samochodach Lanos bez względu na to, czy są one produkowane w Polsce, czy nie, oraz warunki, jakie musi „spełniać usterka”, aby była zapamiętana przez moduł ECM.
Samochodowy poradnik serwisowy pt. Diagnozowanie układów sterowania silnikami w samochodach Lanos dostępny TYLKO w wersji elektronicznej (CD-ROM)
Opracowanie dotyczy sterowania silnikiem i elementami bezpośrednio z tym związanymi, oraz układem zabezpieczeń przed uruchomieniem przez nieupoważnione osoby, tzw. immobilizerem.
Samochód Daewoo Lanos / FSO Lanos może być wyposażony w jeden z kilku silników:
Silnik SOHC posiada 1 wałek rozrządu i 2 zawory na cylinder,
Silnik DOHC posiada 2 wałki rozrządu i 4 zawory na cylinder.
Wszystkie silniki mają wielopunktowy wtrysk paliwa. Pojazdy wyposażono w instalację elektryczną 12 V (zacisk ujemny dołączono do masy pojazdu). W zależności od zastosowanego silnika oraz wyposażenia pojazdu jako jednostkę sterującą układem spotykamy: ECM - Elektroniczny Moduł Sterujący o znaczeniu IEFI-6 (konektory wyjściowe koloru niebieskiego, fot. str. 10) lub ITMS-6 (konektory wyjściowe koloru biało-czerwonego, fot. str. 10). Moduły sterują dozowaniem paliwa, aby zapewnić optymalny skład mieszanki w celu utrzymania osiągów jednostek napędowych, a jednocześnie, aby zachować normy toksyczności, przez samokontrolę emisji spalin (poprzez czujnik tlenu znajdujący się w układzie wydechowym silnika).
Jeżeli w którymś z obwodów sterujących lub kontrolnych wystąpi usterka, która uniemożliwia prawidłową pracę silnika lub pojawi się wzrost toksyczności spalin ponad normy, to ECM poinformuje użytkownika pojazdu o zaistnieniu takiego faktu przez zaświecenie w zestawie wskaźników lampki kontrolnej. Aby spełnić ww. funkcje ECM musi otrzymywać informacje o poszczególnych stanach z czujników umieszczonych w silniku oraz sterować pracą przez wydawanie poleceń do elementów sterujących pracą. Widoki oraz rozmieszczenie wiązek związanych z pracą silnika przedstawiono w Poradniku Serwisowym nr 1/2003.
Spis treści
1. Wstęp
2. Kody diagnostyczne usterek silnika
3. Scanner 11 i SCAN 100 (skaner 11)
4. Opis kodó usterek
5. Immobilizer
6. Badanie wtryskiwaczy
Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów:
Artykuły zawierają: