język: PolskiEnglish

POLSKIE KONSTRUKCJE MOTORYZACYJNE 1947-1960

WydawnictwoWydawnictwo WKŁ

AutorAndrzej Zieliński

ISBN978-83-206-1541-8

Liczba stron236

Oprawamiękka

FormatB5

Rok wydania2011

Językpolski


Cena : 53,55 zł46,28 zł
Ilość :
opis
produktu
spis
treści
produkty
pokrewne
zakupione
razem
zapytaj
o produkt
opinie
o produkcie

POLSKIE KONSTRUKCJE MOTORYZACYJNE 1947-1960

Bogato ilustrowana książka poświęcona rozwojowi polskiej myśli konstrukcyjnej w dziedzinie motoryzacji w latach 1947-1960. Zawiera opisy 125 typów i odmian polskich pojazdów (przedprototypów, prototypów i samochodów seryjnych), w tym samochodów osobowych (m.in. Mikrus, Syrena 100, 101, Sport, Warszawa M20 i 201), mikrobusów (m.in. Nysa), autobusów (m.in. Star 50, 51, 52, San H01, Jelcz, Odra), samochodów ciężarowych (m.in. Żuk A08, Lublin 51, Star 20, 21, 25, Żubr A80, Star 44, 66), ciągników siodłowych (m.in. Star C21, C60, C25, Żubr C90), motocykli (m.in. SHL, Sokół, WFM, WSK, Junak) i skuterów (m.in. Żuk, Odra, Osa) oraz motorowerów (m.in. Ryś, Komar, Żak). Zamieszczone informacje historyczne oraz charakterystyki techniczne stanowią współcześnie cenny materiał źródłowy dotyczący ówczesnych konstrukcji.


 Od Autora
Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie dorobku polskich konstruktorów w zakresie budowy pojazdów samochodowych po roku 1945. Ze względu na znaczną liczbę modeli zdecydowałem się na podział tego opracowania na kilka części tworzących cykl wydawniczy. Pierwsza część obejmuje lata 1947-1960, a więc początkowy okres rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w PRL. Przy zbieraniu materiałów natrafiłem na wiele rozbieżności w danych technicznych pojazdów oraz w niektórych datach. Starałem się sprawdzać te dane i fakty, aby podawać te najbardziej wiarygodne. Założyłem stosunkowo duży stopień szczegółowości opisów technicznych, aby pokazać etapy rozwoju konstrukcji poszczególnych  pojazdów, jak również w celu zaciekawienia bardziej zaawansowanych miłośników motoryzacji. Utrudniło to jednak zbieranie informacji i spowodowało to, że zaistniały pewne luki w opisach niektórych pojazdów.
W opracowaniu zastosowałem nazewnictwo, normy oraz jednostki używane obecnie, co spowodowało konieczność dokonania pewnych zmian i przeliczeń w stosunku do literatury sprzed trzydziestu lat. Oprócz czysto technicznego opisu podałem także niektóre dane z zakresu prawidłowej eksploatacji pojazdu, jak np. fazy rozrządu, ustawienie zapłonu, czy ciśnienie powietrza w ogumieniu. Uzupełnieniem opisów konstrukcyjnych jest bogaty materiał ilustracyjny. Składają się na niego zdjęcia i rysunki poszczególnych pojazdów, przekroje głównych zespołów, schematy i wykresy. Niewielka przy tym liczba zdjęć pojazdów została spowodowana tym, że pojazdy przedstawione w tym opracowaniu w większości są już wycofane z eksploatacji, a te które jeszcze krążą po naszych drogach są bardzo zniszczone i często poprzerabiane. Zdecydowałem się więc wykonać ich rysunki oparte na oryginalnych materiałach. Natomiast rysunki wymiarowe pojazdów prototypowych zostały opracowane na podstawie zdjęć i wymiarów podanych w różnych publikacjach.
W niniejszym opracowaniu starałem się zamieścić wszystkie pojazdy samochodowe, które w latach 1947-1960 zostały skonstruowane i były produkowane seryjnie (także budowane w PRL według zagranicznych licencji i na importowanych podwoziach), jak również znaczną liczbę pojazdów prototypowych, które często wykonane w pojedynczych egzemplarzach nigdy nie doczekały się seryjnej produkcji. W wielu pojazdach (np. Star, Syrena) widać przy tym dokładnie rozwój danej konstrukcji - od prototypu, poprzez pierwszą serię produkcyjną, do kolejnych zmodernizowanych modeli i odmian. W przypadku kilku pojazdów prototypowych istnieją jednak duże braki danych technicznych. Zdecydowałem się mimo to na ich zamieszczenie ze względu na kompletność tej monografii. Pominąłem przy tym wszelkie pojazdy sportowe, ze względu na ich odmienne cechy konstrukcyjne i niewielkie ilości tego sprzętu. Wybrane pojazdy zostały sklasyfikowane według przeznaczenia, przy czym. kierowałem się kryteriami podziału zgodnymi z Systematycznym Wykazem Wyrobów (SWW). Powyższa klasyfikacja pozwala na obserwację rozwoju określonych rodzajów pojazdów.
W celu zorientowania Czytelnika w liczbie modeli ukazujących się w poszczególnych latach, na końcu książki zamieściłem spis przedstawionych w niej pojazdów w układzie chronologicznym. Pojazdy produkowane seryjnie zostały umieszczone pod datą rozpoczęcia produkcji, natomiast prototypy pod datą ich wykonania.
Warszawa, w lipcu 1984
 
POLSKIE KONSTRUKCJE MOTORYZACYJNE 1947-1960

SPIS TREŚCI

Od Autora

1. SAMOCHODY OSOBOWE 
Samochody trzykołowe
P80 (prototyp)
Samochody czterokołowe
Samochody o objętości skokowej do 0,500 dm3
WFM Fafik (prototyp) 
Gad 500 (prototyp)
Pionier (prototyp)
Mikrus MR300
Mikrus Kabriolet (prototyp)
Meduza (prototyp)
Smyk (prototyp) 21
Samochody o objętości skokowej 0,500-0,850 dm3
Syrena (przedprototypy I i II)
Syrena (prototyp)
FSO Syrena 
FSO Syrena 101
Syrena Mikrobus (prototyp)
Syrena Sport (prototyp)
Samochody o objętości skokowej ponad 2,000 dm3
Warszawa M20
Warszawa M20-U (prototyp)
Warszawa M20 model 1957
FSO Warszawa 201

2. AUTOBUSY 
Autobusy międzymiastowe
Autobusy o długości do 6,0 m (mikrobusy)
Nysa N57 (prototyp)
Nysa N59-M
Autobusy o długości 6,0-9,5
Star 50 (prototyp)
Star 51 
Star 52
Star 20 "Stonka"
Star Jot 55 (prototyp)
H01-S42-F01 (prototyp)
San H01-A
Sanok (prototyp) 
San Diesel (prototyp)
Autobusy o długości ponad 9,5 m
Leyland LOPS 3/1
Fiat 666 RN
Jelcz-Karosa
Autobusy miejskie 
San H01-B 
Autobusy turystyczne 
Odra A81 (prototyp) 

3. SAMOCHODY CIĘŻAROWE Z OTWARTĄ PRZESTRZENIĄ ŁADUNKOWĄ 
Samochody o ładowności do 1000 kg 
Warszawa M20 pick-up (prototyp)
Warszawa 200P 
Żuk A03
Mikrus MR300 pick-up (prototyp)
Samochody o ładowności 1500-3000 kg
Lublin
A08 (prototyp) 
Samochody o ładowności 3000-6000 kg 
Star 20 (prototyp)
Star 20
Star 25 (prototyp)
Star 21
Star 25
Star 25-L
Star 25 Trambus 
Samochody o ładowności 6000-8000 kg
A80 (prototyp)
Żubr A80
Samochody ciężarowe terenowe
Star 44 (prototyp)
Star 66 (prototyp)
Star 66  112

4. SAMOCHODY SPECJALNE I SPECJALIZOWANE 
Samochody samowyładowcze
Star W14
Star W21
Star W25
Żubr A02 (prototyp)
Star 3W25 (prototyp)
Furgony ogólnego zastosowania
Warszawa M20-F (prototyp)
Stal 300 (prototyp)
Nysa N59-F
Nysa N60-T
Warszawa 200P Furgon
Lublin 51 Furgon
Star 21 Furgon
Furgony specjalizowane
Star 21 „Meble"
Samochody ze zbiornikami do przewozu cieczy
Star 25-SMS-6
Ciągniki siodłowe
Star C60
Star C21
Star C25
Żubr C90 (prototyp)
Samochody służby zdrowia
Lublin 51/243
Warszawa-M20-Ś
Nysa N59-S
Warszawa 201-S
Samochody do oczyszczania miast i dróg
Star SW21 "Bajadera"
Star 21-SK1
Samochody przeciwpożarowe
Bedford OLBZ GM8/N70
Star 20-GM8/N71
Star 20-GA16/N72
Star 20-SDA18/16 (prototyp)
Star 20-SBM2200/8
Star 20-SBA2000/16
Star 25-GA16/N721 (prototyp)
Star 21P/N761-SBA2000/16
Star A25P/N751-SBM2000/8
Samochody kulturalno-oświatowe i warsztatowe
Star 20/PKF
Lublin 51/KO
Lublin 51/Warsztat
Star 21/Warsztat-Gaz
Samochody do transportu masy betonowej
Star 21-MS2
Żurawie samochodowe
Star 20-HP3
Star 25-Ż3

5. ZESTAWY CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI
Zestawy z otwartą skrzynią ładunkową
Star C60-A z naczepą D60/N61
Star C21 z naczepą D60
Star C25 z naczepą D60B/N81
Zestawy specjalne i specjalizowane
Star C25 z naczepą D40
Star C25 z naczepą U70

6. CIĄGNIKI ROLNICZE KOŁOWE 
Ciągniki dwuosiowe
Ursus C45
Ursus C451
Rola 25 (prototyp)
Ursus C325
Ciągniki jednoosiowe
Dzik
Ursus C308

7. MOTOCYKLE TURYSTYCZNE I SKUTERY
O objętości skokowej do 0,125 dm3
SHL M04
Sokół 125
WFM MOG (prototyp)
SHL M05
WFM M06
WSK M06/1957
WSK 125 (prototyp)
WSK M06-Z
WSK Sarenka (prototyp)
O objętości skokowej 0,125-0,150 dm3
SHL M06-U
SHL M06-T
WSK M150
O objętości skokowej 0,150-0,175 dm3
SHL M11-S (prototyp)
O objętości skokowej ponad 0,175 dm3
Junak M07
Junak M07/B21 (prototyp)
Junak M10
Junak M10 z wózkiem bocznym WB1
Junak M10/B20
Skutery
WFM Żuk (prototyp)
Odra 1 (prototyp)
WFM Osa M50

8. MOTOROWERY
Motorowery jednoosobowe
Ryś MR1
Komar 230
Żak MR2
Motorowery dwuosobowe
Turysta (prototyp)
Wykaz pojazdów w ujęciu chronologicznym
Bibliografia

SAMOCHODY PRL-u
Cena :59,90 zł54,14 zł

SAMOCHODY PRL-u

Książka prezentuje kultowe polskie pojazdy m.in. Mikrusa, Warszawę, Syrenę i Fiata 126p. Przedstawia opisy samochodów ciężarowych i dostawczych oraz autobusów. Jeden z rozdziałów poświęcony został pojazdom rolniczym - ciągnikom i kombajnom. Publikacja prezentuje również, niestety nie wdrożone do produkcji, prototypy samochodów, które często zarówno stylistyką jak i parametrami technicznymi, nie odbiegały od ówczesnych światowych standardów.

Wydawnictwo: Księży Młyn Dom Wydawniczy

SAMOCHODY OSOBOWE POLSKI FIAT 508 I 518 - HISTORIA MOTORYZACJI
Cena :37,80 zł

SAMOCHODY OSOBOWE POLSKI FIAT 508 I 518 - HISTORIA MOTORYZACJI

Historia rozwoju konstrukcji oraz szczegółowe opisy techniczne i dane eksploatacyjne samochodów Polski Fiat 508 i 518, początkowo montowanych, a później produkowanych seryjnie na podstawie licencji przez Fabrykę Samochodów Osobowych i Półciężarowych Państwowych Zakładów Inżynierii w Warszawie.

Wydawnictwo: Wydawnictwo WKŁ

POLSKI FIAT 125P - FSO 125P
Cena :45,00 zł

POLSKI FIAT 125P - FSO 125P

Polski Fiat 125p (później nazywany FSO 125p lub FSO 1300/1500) był wytwarzany prawie ćwierć wieku i z bram warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych wyjechał w liczbie niemal 1,5 mln egzemplarzy. Wiele pojazdów wyeksportowano, a wiele jeszcze do dzisiaj obecnych jest na polskich drogach, pomimo to, że ich produkcję zaprzestano w 1991 r.

Wydawnictwo: Wydawnictwo ZP Grupa

POLSKIE KONSTRUKCJE MOTORYZACYJNE 1961-1965
Cena :49,35 zł42,28 zł

POLSKIE KONSTRUKCJE MOTORYZACYJNE 1961-1965

Polskie Konstrukcje motoryzacyjne 1961-1965. Książka poświęcona dorobkowi polskich konstruktorów pojazdów samochodowych, rolniczych ciągników kołowych i motorowerów po drugiej wojnie światowej. Są wśród nich zarówno pojazdy, które czasami można jeszcze spotkać na polskich drogach, jak też zupełnie zapomniane samochody osobowe, mikrobusy i autobusy, samochody dostawcze i ciężarowe, samochody specjalne i specjalizowane...

Wydawnictwo: Wydawnictwo WKŁ

GŁĘBOKIE WYKOPY. PROJEKTOWANIE I WYKONAWSTWO
Cena :55,65 zł45,14 zł

GŁĘBOKIE WYKOPY. PROJEKTOWANIE I WYKONAWSTWO

W książce opisano metody projektowania i wykonania głębokich wykopów, które są nieodłącznym elementem budownictwa komunikacyjnego, podziemnego i ogólnego. Uwzględniono w niej zalecenia nowych norm europejskich, a zwłaszcza normy Eurokod 7 i pokrewnych. Szczególnie wnikliwie opisano zagadnienia rozpoznania geotechnicznego i doboru parametrów, projektowania, monitorowania oraz stosowania norm europejskich.

Wydawnictwo: Wydawnictwo WKŁ

Imię i nazwisko:
E-mail:
Telefon:
Twoje pytanie:
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator
Dodaj Komentarz
Ocena: 1 10
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator