[zamknij] |
Chcesz otrzymywać informacje o nowościach
w naszym sklepie? Wpisz swój adres e-mail!
Tylko subskrybenci otrzymują wysokie rabaty
na zakupy w naszym sklepie.
Nie czekaj, zapisz się już dziś !
WydawnictwoBellona
AutorJiri Fiala, Roman Zawadzki
ISBN978-83-11-11912-3
Liczba stron304
Oprawabroszurowa
Format170x240 mm
Rok wydania2010
Językpolski
ENCYKLOPEDIA SAMOCHODÓW TERENOWYCH
Encyklopedia przedstawia czytelnikom świat pojazdów produkowanych w Europie i Azji. Szczegółowo wymienia dane techniczne, udoskonalenia i specjalne własności samochodów, poczynając od wojskowych pojazdów z połowy XX wieku, a kończąc na współczesnych, wyrafinowanych modelach, używanych głównie do celów prywatnych i rekreacyjnych.
Ponadto Encyklopedia opisuje historię, pochodzenie i rozwój poszczególnych marek samochodowych, jak również podaje informacje o ich produkcji, możliwościach, sukcesach, wzlotach i upadkach. Na koniec opowiada o przegranych i zwycięzcach w głównych rajdach pojazdów terenowych i wspomina o ich prezentacji na głównych salonach samochodowych.
ENCYKLOPEDIA SAMOCHODÓW TERENOWYCH
Spis treści
Przedmowa 7
Historia 7
Technika 10
Stosowane oznaczenia i skróty 13
Przegląd marek 15
Podziękowania 299
Materiały fotograficzne i źródłowe 299
Indeks 301
Wstęp
Książka, którą trzymają Państwo właśnie w ręku, to pierwszy tego rodzaju katalog cywilnych pojazdów terenowych, pojazdów sportowo-użytkowych (SUV), plażowych, a także lekkich pojazdów roboczych i użytkowych produkowanych w Europie (w tym w europejskich filiach) i w Azji od czasów drugiej wojny światowej. Pojazdów, którymi mogą jeździć posiadacze prawa jazdy kategorii B.
Podczas pisania książki o cywilnych pojazdach z napędem na cztery koła, produkowanych głównie na rynek europejski, w wielu wypadkach trzeba było cofnąć się do początków drugiej wojny światowej, a niekiedy nawet i do czasów ją poprzedzających. Wiele projektów było inspirowanych przez wojsko. Od lat pięćdziesiątych do osiemdziesiątych większość samochodów europejskich i azjatyckich związanych było - bezpośrednio lub choćby pośrednio - właśnie z wojskiem. Ramy tej książki uniemożliwiają przedstawienie w niej pojazdów amerykańskich. Rynek Ameryki Północnej oraz tamtejsze założenia koncepcyjne pojazdów terenowych z napędem na cztery koła są czymś całkowicie odrębnym. To samo dotyczy klonów pojazdów amerykańskich i japońskich produkowanych na we-wnętrzne rynki amerykańskie, australijskie, japońskie, afrykańskie i dalekowschodnie. Z trudem przyszło mi zrezygnowanie z przedstawienia tych atrakcyjnych samochodów. Z drugiej iednak stronv. omówione tu klasyczne ooiazdr terenowe zostały uzupełnione o modele, przeznaczone dojazdy terenowej, do pracy oraz innych celów - takie jak samochody plażowe, dostawcze (pick-up) czy lekkie pojazdy robocze, zaprojektowane z myślą o jeździe w szczególnych warunkach terenowych i klimatycznych czy po drogach o ograniczonej przejezdności, takich jak drogi leśne, pola, plaże, czy wyboiste uliczki ciasnych centrów starych miast. Całkowicie osobną kategorię stanowią pojazdy pływające. Niemniej doświadczony kierowca i tak jest o wiele więcej wart niż nagromadzenie wspaniałych technicznych wynalazków.