[zamknij] |
Chcesz otrzymywać informacje o nowościach
w naszym sklepie? Wpisz swój adres e-mail!
Tylko subskrybenci otrzymują wysokie rabaty
na zakupy w naszym sklepie.
Nie czekaj, zapisz się już dziś !
WydawnictwoWydawnictwo Poltext
AutorWojciech Budzyński
ISBN978-83-7561-655-2
Liczba stron264
Oprawamiękka
Format165 x 235mm
Rok wydania2017
Językpolski
Transport w przedsiębiorstwie
Logistyka, spedycja, reklamacja
To praktyczna i narzędziowa książka adresowana do specjalistów i menedżerów odpowiedzialnych w firmach za wszelkie aspekty krajowego oraz międzynarodowego transportu towarów.
Dr Wojciech Budzyński jest wykładowcą w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Posiada bogate doświadczenie menedżerskie w kraju i za granicą, prowadzi szkolenia dla firm, a ponadto jest autorem ponad 50 książek.
W zakresie wiedzy handlowej przedsiębiorcy znajdą informacje, jak analizować rynek transportowy, znaleźć właściwych spedytorów czy przewoźników, wynegocjować z nimi dogodne stawki za świadczone usługi lub ustalić warunki umów o świadczenie usług spedycyjnych. Na etapie zawierania umów przedsiębiorcy będą mogli wesprzeć się książką przy szukaniu właściwych zabezpieczeń i ograniczaniu ryzyka wynikającego ze współpracy z partnerem z rynku transportowo-spedycyjno-logistycznego (tzw. branży TSL) i zmiennej sytuacji rynkowej.
Autor książki przekazuje ponadto praktyczne informacje o tym, jak posługiwać się dokumentami spedycyjnymi i transportowymi, a także jak przygotować listy przewozowe, gdy trzeba będzie złożyć je w banku, rozliczając umowę handlową tzw. akredytywą dokumentową.
Ze względu na skalę reklamacji z tytułu szkód w transporcie autor starał się w szczególności rozbudować informacje na ten temat. W związku z tym, że skuteczne reklamacje transportowe powinny być właściwie przygotowane już na etapie wykrycia wad, a także wymaga się przestrzegania przy ich zgłaszaniu odpowiednich terminów i procedur, autor przedstawił właściwe uregulowania, pojawiające się na ten temat w konwencjach przewozowych czy ustawach.
Dokładna analiza systemu uwarunkowań prawnych i zwyczajowych dotyczących usług transportowych oraz spedycyjnych ma umożliwić przedsiębiorcom prawidłowe uzasadnienie składanych reklamacji czy ich dochodzenie na dalszych etapach procesu reklamacyjnego. Wiele przedstawionych w książce koncepcji starano się wyjaśnić przykładami.
Przykłady są tu też ilustracją problemów transportowych, pojawiających się w firmach różnej wielkości. W większości zawierają one metody rozwiązywania tych problemów.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Transport w systemie logistycznym przedsiębiorstwa
1.1.Procesy logistyczne w przedsiębiorstwie
1.2.System transportowo-spedycyjny przedsiębiorstwa
1.3.Bazy informacji o przewoźnikach i spedytorach
1.4.Giełdy transportowe
Rozdział 2. Uwarunkowania prawno-zwyczajowe decyzji transportowych
2.1.Konwencje przewozowe i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego
2.2.Umowy transportowe i spedycyjne w prawie cywilnym
2.3.Ustawy branżowe dotyczące transportu
2.4.Zwyczaje transportowe
2.5.Prawo właściwe w umowach transportowych
Rozdział 3. Zawieranie umów transportowych
3.1.Sposoby zawierania umów z przewoźnikami i spedytorami
3.2.Umowy ramowe w transporcie i spedycji
3.3.Ogólne warunki przewozu
3.4.Zabezpieczanie rozstrzygania spraw spornych
Rozdział 4. Transport drogowy
4.1.Procedury wysyłkowe w Prawie przewozowym
4.2.Konwencja CMR
4.3.Dokumenty w transporcie drogowym
4.4.Umowa ADR
Rozdział 5. Transport kolejowy
5.1.Procedury wysyłkowe w transporcie kolejowym
5.2. Konwencje COTIF/CIM i SMGS
5.3.Dokumenty w transporcie kolejowym
5.4.Instrukcje ładunkowe kolei
Rozdział 6. Transport morski
6.1.Procedury wysyłkowe w transporcie morskim
6.2.Reguły Hasko-Visbijskie i nowe Reguły Rotterdamskie
6.3.Dokumenty w transporcie morskim
6.4.Kodeks morski
Rozdział 7. Transport lotniczy
7.1.Procedury wysyłkowe w transporcie lotniczym
7.2.Konwencja Montrealska
7.3.Dokumenty w transporcie lotniczym
7.4.Stowarzyszenia IATA i ICAO
Rozdział 8. Współpraca ze spedytorem
8.1.Zakres usług spedycyjnych
8.2.Procedury współpracy ze spedytorem
8.3.Dokumenty spedycyjne
8.4.Uzanse OPWS 2010
8.5.Organizacje FIATA i CLECAT
Rozdział 9. Negocjowanie bazy dostawy według Incoterms 2010
9.1.Baza dostawy
9.2.Terminy uniwersalne w Incoterms 2010
9.3.Terminy morskie w Incoterms 2010
9.4.Procedury bezpieczeństwa w transporcie
9.5.Terminy Combiterms 2011 i RAFTD
9.6.Zasady negocjowania bazy dostawy
Rozdział 10. Ryzyko i ubezpieczenia w transporcie
10.1.Ryzyko transportowe
10.2.Ubezpieczenia cargo
10.3.Klauzula ICC A
10.4.Klauzula ICC B
10.5.Klauzula ICC C
10.6.Ubezpieczenia OCP i OCS
Rozdział 11. Dokumenty transportowe w akredytywie
11.1.Dokumenty transportowe a baza dostawy
11.2.Wymagania dotyczące dokumentów w zwyczajach UCP 600
11.3.Weryfikacja dokumentów przez bank według zwyczajów
11.4.Postępowanie w przypadku błędów w dokumentach transportowych
Rozdział 12. Procedury reklamacyjne wobec przewoźników i spedytorów
12.1.Specyfika i rodzaje reklamacji transportowych
12.2.Siła wyższa jako zwolnienie od odpowiedzialności
12.3.Procedury reklamacyjne w Rozporządzeniu Ministra Transportu
12.4.Reklamacje wobec spedytorów według OPWS 2010
12.5.Problem winy spedytora w wyborze podwykonawcy
Rozdział 13. Reklamacje w transporcie drogowym
13.1.Dochodzenie reklamacji drogowych według Prawa przewozowego
13.2.Reklamacje w transporcie drogowym według Konwencji CMR
13.3.Tryb zabezpieczenia roszczenia przy załadunku
13.4.Tryb postępowania przy zgłaszaniu reklamacji
13.5.Załatwianie reklamacji przez przewoźnika
Rozdział 14. Reklamacje w transporcie kolejowym, morskim i lotniczym
14.1.Dochodzenie reklamacji kolejowych według Prawa przewozowego
14.2.Reklamacje kolejowe według Konwencji COTIF/CIM
14.3.Kolejowe procedury reklamacyjne w Konwencji SMGS
14.4.Reklamacje morskie według Konwencji RHV
14.5.Planowane procedury morskie w Regułach Rotterdamskich
14.6.Reklamacje w transporcie lotniczym
Zakończenie
Załączniki
1. Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (wyciąg)
2.Ogólne Polskie Warunki Spedycyjne 2010 – OPWS 2010 opracowane przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki (wyciąg)
Bibliografia
Nakładem wydawnictwa Poltext ukazały się dwie inne książki autorstwa dra Wojciecha Budzyńskiego: „Eksport w przedsiębiorstwie” oraz „Zakupy w przedsiębiorstwie”, które stanowią łącznie swoistą trylogię poświęconą niezbędnym umiejętnościom w zarządzaniu nowoczesnym przedsiębiorstwem jako całością czy poszczególnymi ważnymi jego funkcjami.