Spis treści:Przedmowa
Oznaczenia
1. Zawieszenia i układy napędowe 1.1. Ogólny opis zawieszeń
1.2. Zawieszenia niezależne - opis ogólny
1.2.1. Wymagania
1.2.2. Zawieszenia z podwójnymi wahaczami poprzecznymi
1.2.3. Zawieszenia z kolumnami prowadzącymi
1.2.4. Zawieszenia tylne z wahaczami wzdłużnymi
1.2.5. Zawieszenia tylne z wahaczami skośnymi
1.2.6. Zawieszenia wielodrążkowe
1.3. Zawieszenia ze sztywną osią i zawieszenia z wahaczami sprzężonymi
1.3.1. Zawieszenia ze sztywną osią
1.3.2. Zawieszenia z wahaczami sprzężonymi
1.4. Klasyczny układ napędowy - silnik z przodu, napędzane koła tylne
1.4.1. Zalety i wady klasycznego układu napędowego
1.4.2. Zawieszenia nie napędzanych kół przednich
1.4.3. Zawieszenia napędzanych kół tylnych
1.5. Silnik umieszczony za lub przed tylną osią
1.6. Napęd przedni
1.6.1. Stosowane rozwiązania
1.6.2. Zalety i wady napędu przedniego
1.6.3. Zawieszenia przednich kół napędzanych
1.6.4. Zawieszenia nie napędzanych kół tylnych
1.7. Napęd wszystkich kół
- Zalety i wady
- Ręcznie włączany napęd drugiej osi w samochodach osobowych
- Ręcznie włączany napęd wszystkich kół w samochodach ciężarowych i terenowych (wielozadaniowych samochodach osobowych)
- Stały napęd wszystkich kół z wykorzystaniem zespołów samochodu osobowego o napędzie przednim
- Stały napęd wszystkich kół z wykorzystaniem zespołów samochodu z klasycznym układem napędowym
- Przegląd rozwiązań układów napędu czterech kół
2. Opony i koła 2.1. Wymagania dotyczące ogumienia
2.1.1. Zamienność
2.1.2. Wymagania w odniesieniu do samochodów osobowych
2.1.3. Wymagania w odniesieniu do samochodów ciężarowych
2.2. Rodzaje opon
2.2.1. Opony diagonalne
2.2.2. Opony radialne
2.2.3. Opony bez dętkowe czy dętkowe
2.2.4. Stosunek wysokości do szerokości opony
2.2.5. Wymiary opon i ich oznaczenia
2.2.6. Nośność opony a ciśnienie powietrza
2.2.7. Oznaczenia opony na ścianie bocznej
2.2.8. Efektywny obwód toczenia i prędkość jazdy
2.2.9. Wpływ opon na wskazania prędkościomierza
2.2.10. Rzeźba bieżnika
2.3. Koła
2.3.1. Terminologia
2.3.2. Obręcze do samochodów osobowych, dostawczych i ich przyczep
2.3.3. Koła do samochodów osobowych, dostawczych i ich przyczep
2.3.4. Mocowanie kół
2.4. Własności sprężyste
2.5. Niejednorodność budowy
2.6. Opór toczenia
2.6.1. Opór toczenia podczas jazdy na wprost
2.6.2. Opór toczenia w ruchu krzywoliniowym
2.6.3. Pozostałe czynniki
2.7. Współczynnik przyczepności przylgowej i poślizgowej wzdłużnej
2.7.1. Poślizg
2.7.2. Współczynniki przyczepności
2.7.3. Wpływ nawierzchni
2.8. Współczynnik przyczepności poprzecznej
2.8.1. Siły boczne, kąt bocznego znoszenia i współczynnik przyczepności
2.8.2. Charakterystyka sterowności pojazdu
2.8.3. Współczynniki przyczepności i poślizg
2.8.4. Siły boczne na suchej nawierzchni
2.8.5. Wpływ różnych wielkości
2.9. Wypadkowy współczynnik przyczepności
2.10. Moment stabilizacyjny opony i ramię momentu stabilizacyjnego
2.10.1. Moment stabilizacyjny- opis ogólny
2.10.2. Ramię momentu stabilizacyjnego
2.10.3. Czynniki wpływające na moment stabilizacyjny kół przednich
2.11. Moment przechylający opony i przesunięcie punktu przyłożenia sił
2.12. Reakcja na zmianę siły napędowej
2.12.1. Reakcja na zmianę siły napędowej w następstwie zmiany sił pionowych
2.12.2. Reakcja na zmianę siły napędowej wynikająca z momentu stabilizacyjnego opon
2.12.3. Wpływ kinematyki i elastokinematyki
3. Kinematyka i elastokinematyka zawieszeń3.1. Cel regulacji ustawienia kół
3.2. .Rozstaw osi
3.3. .Rozstaw kół
3.4. Środki bocznego przechyłu i oś bocznego przechyłu
3.4.1. Terminologia
3.4.2. Oś bocznego przechyłu
3.4.3. Środek bocznego przechyłu zawieszeń niezależnych
3.4.4. Środek bocznego przechyłu zawieszenia ze wzdłużnymi wahaczami sprzężonymi
3.4.5. Środek bocznego przechyłu zawieszenia z osią sztywną
3.5. Kąt pochylenia koła
3.5.1. Wartości kątów pochylenia koła, wartości zalecane
3.5.2. Zmiany kątów pochylenia kół wynikające z kinematyki
3.5.3. Wykreślne wyznaczanie zmian kątów pochylenia kół
3.5.4. Zmiany kątów pochylenia kół wynikające z przechyłów poprzecznych podczas jazdy na zakręcie
3.5.5. Zmiany kątów pochylenia kół wynikające z elastyczności zawieszenia
3.6. .Zbieżność i samosterowność
3.6.1. Kąt zbieżności i odchylenia osi - wartości liczbowe i tolerancje
3.6.2. Zmiana zbieżności wynikająca z kinematyki
3.6.3. Zmiana zbieżności wywołana przechyłami poprzecznymi nadwozia
3.6.4. Zmiana zbieżności i kątów skrętu kół pod działaniem sił bocznych
3.6.5. Zmiana zbieżności pod wpływem sił wzdłużnych
3.7. Kąt skrętu kół i przełożenie układu kierowniczego
3.7.1. Kąt skrętu kół
3.7.2. Średnica zawracania i obrysowa średnica zawracania
3.7.3. Kinematyczne przełożenie układu kierowniczego
3.7.4. Przełożenie dynamiczne układu kierowniczego
3.8. Moment stabilizacyjny układu kierowniczego - opis ogólny
3.9. Kąt pochylenia osi zwrotnicy i promień zataczania
3.9.1. Zależność między kątem pochylenia osi zwrotnicy a promieniem zataczania
3.9.2. Ramię działania siły hamowania
3.9.3. Ramię działania sił wzdłużnych
3.9.4. Zmiany promienia zataczania
3.10. Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy
3.10.1. Odcinek wyprzedzenia i kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy
3.10.2. Kąt wyprzedzenia w ruchu na wprost
3.10.3. Momenty stabilizacyjne podczas jazdy na zakręcie
3.10.4. Zmiany kątów pochylenia koła oraz kątów pochylenia i wyprzedzenia osi zwrotnicy wywołane skrętem kół
3.10.5. Zmiany kąta wyprzedzenia osi zataczania zwrotnicy w zależności od ugięć przedniego zawieszenia
3.10.6. Obrót wspornika tylnego koła w wyniku jego ruchu pionowego
3.10.7. Rozkład siły pionowej wynikający z kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy
3.10.8. Wartości regulacyjne i tolerancje
3.11. Przeciwdziałanie przechyłom wzdłużnym nadwozia podczas hamowania i przyspieszania
3.11.1. Terminologia
3.11.2. Przedni środek przechyłu wzdłużnego
3.11.3. Tylny środek przechyłu wzdłużnego
3.12. Pomiary geometrii podwozia
3.12.1. Oprzyrządowanie do pomiaru i kontroli geometrii podwozia
3.12.2. Pomiar zmian kątów wyprzedzenia i pochylenia osi obrotu zwrotnicy, pochylenia koła oraz zbieżności
4. Układ kierowniczy4.1. Budowa układu kierowniczego
4.1.1. Wymagania
4.1.2. Układ kierowniczy w przypadku niezależnego zawieszenia kół
4.1.3. Układ kierowniczy w przypadku sztywnej osi przedniej
4.2. Zębatkowa przekładnia kierownicza
4.2.1. Zalety i wady
4.2.2. Odmiany rozwiązań konstrukcyjnych
4.2.3. Zębatkowa przekładnia kierownicza bez wspomagania z drążkami poprzecznymi mocowanymi do końców listwy zębatej
4.2.4. Zębatkowa przekładnia kierownicza bez wspomagania z drążkami poprzecznymi mocowanymi w środku listwy zębatej
4.3. Układ kierowniczy z przekładnią śrubowo-kulkową
4.3.1. Zalety i wady
4.3.2. Przekładnia śrubowo-kulkowa
4.4. Układy kierownicze ze wspomaganiem
4.4.1. Hydrauliczne układy wspomagania
4.4.2. Układy kierownicze ze wspomaganiem elektrohydraulicznym
4.4.3. Układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym
4.5. Kolumna kierownicy
4.6. Tłumik układu kierowniczego
4.7. Kinematyka układu kierowniczego
4.7.1. Wpływ rodzaju i położenia przekładni kierowniczej
4.7.2. Trapez i trójkąt układu kierowniczego
4.7.3. Drogości i położenie drążków poprzecznych
5. Resorowanie 5.1. Wymagania dotyczące komfortu 331
5.1.1. Komfort związany z pionowymi drganiami nadwozia 332
5.1.2. Komfort związany z toczeniem się kół 335
5.1.3. Przeciwdziałanie przenoszeniu się drgań własnych zespołu napędowego 337
5.2. Masy, częstotliwości drgań własnych i współczynniki sztywności 338
5.3. .Masy i obciążenia osi 342
5.3.1. Masa własna pojazdu 342
5.3.2. Dopuszczalna masa całkowita 343
5.3.3. Dopuszczalna ładowność 343
5.3.4. Masa konstrukcyjna 346
5.3.5. Dopuszczalne obciążenia osi 346
5.3.6. Rozkład obciążenia na osie wg ISO 2416 348
5.4. Charakterystyki sztywności zawieszeń 352
5.4.1. Zawieszenie przednie 352
5.4.2. Zawieszenie tylne 356
5.4.3. Charakterystyka sztywności zawieszenia a zachowanie się pojazdu w ruchu krzywoliniowym 358
5.4.4. Skoki kół w przypadku wahaczy wzdłużnych 363
5.5. Rodzaje elementów sprężystych 363
5.5.1. Pneumatyczne i gazowe elementy sprężyste 364
5.5.2. Stalowe elementy sprężyste 367
5.5.3. Ograniczniki skoku i dodatkowe elementy sprężyste 369
5.5.4. Stabilizatory 370
5.6. Amortyzatory 371
5.6.1. Sposoby zabudowy 372
5.6.2. Amortyzatory dwururowe bezciśnieniowe 373
5.6.3. Amortyzatory dwururowe niskociśnieniowe 378
5.6.4. Amortyzatory jednorurowe wysokociśnieniowe 380
5.6.5. Amortyzatory jednorurowe bezciśnieniowe 386
5.6.6. Wykres pracy amortyzatora i charakterystyka tłumienia 389
5.6.7. Mocowania amortyzatorów 391
5.6.8. Ograniczniki skoku i dodatkowe elementy sprężyste 393
5.7. Zestawy amortyzatorów ze sprężynami 398
5.8. Kolumny prowadzące 398
5.8.1. Rozwiązania kolumn prowadzących 398
5.8.2. Kolumny prowadzące z amortyzatorem dwururowym bezciśnieniowym 400
5.8.3. Kolumny prowadzące z amortyzatorem dwururowym niskociśnieniowym 400
5.8.4. Kolumny prowadzące bez sprężyn 404
5.9. Zmienne tłumienie 404
6. Podwozie a cały pojazd 6.1. Środek masy pojazdu i nadwozia
6.1.1. Wpływ położenia środka masy na zachowanie się pojazdu w czasie jazdy
6.1.2. Wyznaczanie położenia środka masy pojazdu
6.1.3. Masy osi i ich środki mas
6.1.4. Masa nadwozia i jego środek masy
6.2. Masowe momenty bezwładności
6.3. Hamowanie
6.3.1. Proces hamowania
6.3.2. Stateczność hamowania
6.3.3. Obliczanie kąta wzdłużnego przechyłu nadwozia
6.3.4. Wpływ środków przechyłu wzdłużnego
6.3.5. Współczynnik i kąt przeciwdziałania przechyłowi wzdłużnemu podczas hamowania
6.4. Napęd
6.4.1. Przyspieszanie
6.4.2. Zdolność pokonywania wzniesień
6.4.3. Granica poślizgu
6.5. Modułowe systemy konstrukcji samochodów
Literatura
Skorowidz wymienionych w tekście rozwiązań zespołów samochodów według marek
Skorowidz firm produkujących wymienione w tekście podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego
Skorowidz rzeczowy